Spårdag

Möte vid 10-tiden för en spårdag. Lena, Björn med Tarzan, Elsa och Drama, Marie med Tee och Peg samt Bitte och Olle med Frazer. Spår delades ut och lades till alla hundar.

Bitte fick fria händer att lägga Zyrrans spår och hon var tacksam för att slippa massa regler som skulle följas vid spårläggandet. Längden var det enda jag hade önskemål om (800 m). Antal föremål, vinklar, snurrar etc var fritt val av Bitte.

Jag la även ett kortare spår till Zyrran med en massa vinklar inkl. en spetsvinkel. Drog nytta av snön då jag exakt kan se var vinklarna ligger men man måste vara noga med att inte styra och ha is i magen.

Marie lade även ett kort spår med ett bakspår till Zyrran. När spåren va lagda så högg vi in på korv och fika. Solen sken och både mössa, halsduk och vantar åkte av för min del.

Efter att jag följde med Lena och Drama i spåret jag hade lagt åt dom så var det dags att ta vinkelspår för Zyrrans del. Hon fick full lina för att kunna jobba ostört och för att jag skulle slippa stanna om hon skulle gå över vinklarna. Jag vet ju att även om hon springer över några meter så hittar hon alltid tillbaka för egen maskin och detta är en av hennes styrkor när det gäller spår - får hon tapp så kan hon alltid hitta tillbaka.

Detta vinkelspår gick som på räls, 40 cm över första vinkeln sen var alla vinklar klockrena. Jag hade slängt in en spetsvinkel som också gick hur fint som helst. Sen fick hon en stunds vila för att ta spåret som Marie hade lagt. Zyrran struntade i bakspåret som fanns och tuffade på precis som hon skulle.

Vila för Zyrran (och mig) och sen var det dags för det längre spåret som Bitte hade lagt. Zyrran tuffade på i precis lagon tempo och jobbade jättefint. I slutet var hon lite trött men jobbade klart med bibehållen koncentration.

Tack alla för en trevlig dag.


Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för en jädrans trevlig dag i spårskogarna! Ha en bra vecka och var rädd om både dig och Zyrran!



Kram Lena

2009-03-15 @ 19:59:18
URL: http://lenashundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0