Mycket aktiviteter

Sen sist har vi varit aktiva inom både lydnad och spår. Det har varit mycket fokus på just 3:ans lydnadsmoment och jag känner mig laddad som tusan och det smittar ju av sig på Zyrran.

Vi har varit både på Botkyrka BK, Södertälje BK och även haft ett besök på Lovisebergs hundklubb.

Några uppletanderutor har vi också kört. Zyrran har inga problem med att hämta in 5 föremål och leverera - vi ska bara få upp hastigheten en liten, liten aning MEN jag vill inte ha några rusningar. Har funderat på att lära in raka skick men jag har inte bestämt mig än.

Jag har drabbats av någon form av spår-virus. Att prova på olika metoder, svårigheter och liggtider så jobbar hjärnan med nya idéer  hela tiden.  I lördags körde vi lång liggtid (2,5 timmar) men bara 500 meter med två föremål. En nyttig träning som dessutom innebar en massa svamp- och bärplockare i spåret men det hindrade inte Zyrran från att jobba. Hennes tempo var mycket behagligt om man jämför ett spår med kortare liggtid.

Jag håller på att jobba med hennes tempo i spåret och var då tvungen att införskaffa en platt spårlina med gummering för en vanlig lina går inte att hålla henne i....men den linan behövdes inte när det var längre liggtid.

Jag har vid ett tidigare tillfälle även lagt hårda spår till henne och åkte jag ner till Alfa-Laval´s stora parkering för att fortsätta träningen.

Började med en miniruta på asfalt och en halv tändsticka som föremål. Zyrran letade och letade. När hon hittade tändstickan så försökte hon apportera den till mig med resultatet att hon svalde den lilla, lilla apporten.

Ytterlige en minirutan men med spårutgång och den andra halvan av tändstickan - som hon också markerade och vid apporteringe svalde.

Bestämde mig för att gå över till köttbullsbitar istället för små apporter.

Flyttade upp svårigheten lite med 2 spår utan minirutor - fungerade mycket bra så jag stegade lite till i svårigheten. Det blev ett spår med spårövergångar från dom tidigare spåren och även genom en stor vattenpöl.

Jag blev nästan tårögd av min prinsessas arbete. Hon fixade övergångarna och dessutom så spårade hon sig igenom vattenpölen.

I går, onsdag så tog vi en arbetsfri dag och då sysselsatte sig Zyrran ganska bra själv:


Tänk va blomkrukor är roliga....


Bollen går inte heller av för hackor...

Idag så var vi på Botkyrka igen för att köra vissa moment i lydnaden.


Fritt följ


Sättande under gång


Läggande under gång


Ställande under gång


Framförgående - kommando "Före"


Framförgående - kommando "Stanna"


Förbereder för "Hopp med apportering"


Uthopp


Tillbakahopp med apport


Metallapportering


Upptag av metallen

Sen lade jag ett litet spår till Zyrran på apellplanen. Spåret gick över bruksstegen - det är alltid roligt att se hur hon löser problemen. "Våga testa" vad det en vis man som sa på Marma.


Stilstudie på spårläggaren.


Zyrran tar spåret fint


Fortsätter upp på stegen.


Fortsätter uppåt även om hon inte är någon rutinerad stegklättrare.


Tur att matte kan hjälpa till lite....


Direkt plockar hon upp spåret igen...


..och fortsätter sitt arbete.


Lite övningar gjordes även på kryphindret....


Nu är vi hemma och Zyrran tar det lite lugnt.

Kommentarer
Postat av: Bv-Lena och Ella

Vilken rolig träning du och din hund har. Jag har aldrig sett någon som lagt spår på stegen. Zyrran bara spåra på:-)

Vi ses//

2009-07-30 @ 22:01:33
Postat av: Ninna&Lilo&Stitch

Hmm vid vid läggandet och ställandet har du nog lite lepra i vänster axel...ha ha ha underbara bilder , ni är superduktiga <3

2009-08-01 @ 07:57:08
Postat av: Lena

Ha, ha, skulle ju inte va fel om jag även rätade på ryggen:-)

2009-08-01 @ 09:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0