Sista semesterveckan

I tisdags var jag och Zyrran på HVSS och jobbade. Plutonchefsutbildningen skulle gå igenom hundarnas roll i hemvärndet.

Zyrran och jag skulle då visa hur hundar används tillsammans med hundtjänstinstruktören Sandra. Det blev en heldag med arbete i skogarna. Rutsök runt byggnad, patrullstig med ljud, vind och även spårövergång.

När vi gick längst med skjutbanan så satt ett gäng soldater igång att skjuta med AK:4orna. Zyrran blev nyfiken och på allt smällande och undrade vad dom gjorde för roligt.

Patrullstigen gick precis bredvid skjutbanan och jag trodde faktiskt inte att hon skulle kunna bryta och börja patrullera men i samma stund som hon fick kommando "pass på" så gjode hon det hon skulle och bakom oss fortsatte det smälla som attan.

Efter en lång dag med arbete drog jag iväg för platsliggning med skott på Södertälje. La henne ner och var kvar bredvid henne. Till skillnad från förra gången på Botkyrka så skulle hon nu inte ligga utan försökte gå mellan mina ben..... det beteendet har hon när hon vill få igång mig i lek..... jag fick då tala om för henne att NU ska vi ligga ner.

Funderar lite hit och dit och det är bara att konstatera att hon går igång på skotten och vill ha aktivitet.

Åkte till Botkyrka igår och körde skott även där efter vårat lydnadspass. Igår försökte hon återigen krypa mellan mina ben men efter en bestämd och vänlig korrigering så låg hon utan att stöka. Hon tycker tydligen inte att regeln "lagd hund ligger"  gäller när skott går av.

Hon är lite rolig för skulle hon vara utan kommando under skotten så bryr hon sig inte. Men det är jobbigt att behöva vara passiv - efter skotten så vill hon gärna dra bort mot skytten för att kolla av.

Men jag såg en tydlig skillnad igår och det går framåt.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0