Rottis SM i Munkfors.

I fredags startade jag och Kenneth resan mot Värmlands skogar med både Eddie och Zyrran. Tittade in på Munkfors BK innan vi drog vidare till huset där Thomas och Lotta väntade.




Ett helt underbart ställe som ligger ute i skogen. När man kliver ut på trappen hör man forsen brusa. Hundarna stormtrivdes och om jag säger att Zyrran röjde rejält på tomten så är det inte direkt någon överdrift.



Det var inte bara hundarna som gillade huset där vi bodde. Köket gillade jag - där man har spart den gamla järnspisen från förr.... jag vill också ha en sån!!!!


På lördag morgon var det bara att kliva upp 04.00. Vi var på plats på klubben straxt efter 06.00. Lottningen gick en stund senare och jag drog startnummer 7 och skulle gå som sista ekipage. Det hade varit många avhopp i appellen.

Fokuserad som man är så lydde jag bara order och gick ut på gården för samling. Sen bar det av med bilarna och jag blev den som blev avsläpt först. Helt plötsligt fick jag samtal på mobilen och det var Kenneth som undrade var jag var??? Jag hade visst lyckats smita utan deras veskap. Lotta ropade i något i bakgrunden om att hon hade väl för tusan inte åkt till Munkfors för att missa Zyrrans spår????? Undra vad hon menade.

Efter ytterligare 20 minuter kommer en bil och svänger upp bakom min parkerade pansarvagn... och ut hoppar Lotta i sällskap med Eikka (ägare till Just Ask Nixon - halvbror till Zyrran). Dom flinade glatt och skulle minsan se Zyrrans spår. Basta!

Spåret avlöpte med gott resultat och betyg 9,5 av båda domarna. Men jag var nog fasiken mer nervös när jag la spåret än när Zyrran skulle spåra.

Sen bar det iväg till klubben. Platsliggningen var på tur. Endast 4 hundar fortsatte med lydnaden och på platsen gick en upp och en satte sig. Zyrran fick full pott.

Budföringen var jag inte nervös över. Skickar Zyrran som stannar några meter från mottagaren som då ropar hennes namn och då springer hon in och sätter sig. Betyg 7.

Sen var det lydnaden där åkte linförigheten ner på en 8 eftersom hon vid avslutet var mycket sen mitt sitt sättande.

Framförgåendet var jag nöjd med, betyg 8 och 9.

Läggande under gång var full pott -10

Inkallningen inbringade 8,5 och 9 - hon har ju förmåga att springa in i mina ben!!!

Apporteringen - hunden tjuvstartar och vi får till en snygg 0:a

Jag var fortfarande rätt lugn när vi går fram till hindret. Zyrran startar på mitt kommando MEN missbedömer avstampen och både jag och tävlingsledaren var förvånade över att hon över huvudtaget kom över utan att slå i. Landningen blir därefter. Zyrran sitter i stort sätt med hindret under hakan och när hon får kommandot "hopp" så inser hon att det går inte att komma över och springer därför runt - betyg 0.
Summan blev 217 poäng och 7 poäng från uppflytt...(en andra placering på Rottweiler SM i appellklass)

Nu vet jag att hon har resurser för att klara av kalaset och det kommer att bli hårdträning med apporten.... eftersom den har för stort värde för damen.


Detta var även min debut i brukset och det kommer garanterat att bli fler starter..... tänker inte säga när:-)

Kommentarer
Postat av: Du vet vem!!

Då kan ju du och jag ha en liten hemlis ang nästa tävling!!! Hi Hi va' kul, sån't gillar jag!!! Än en gång stora grattiskramar till er båda!!

2008-09-15 @ 02:13:50
Postat av: Madde

FIN bukla och medalj ju!!!!! massa grattis igen!!!!!

2008-09-15 @ 09:42:05
URL: http://www.chosenangels.se
Postat av: Kristiina & Lilo

Grattis ! Nästa gång tar ni det =)

Jag vill också flytta in i det huset....

2008-09-15 @ 10:36:39
URL: http://puli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0