Galna älgar och lösa hundar

När jag kom hem så tog jag ut hundarna i skogen. Terränggående upp och ner för backar. Efter ett tag kom vi ner till ängarna. Följer grusvägen och ser på avstånd att vi får möte av en person som förmodligen är ute på sin dagliga runda.

Funderar på om jag ska koppla upp (sociala) Zyrran eller svänga till vänster och ta mig upp i terrängen igen. Blir kvar på vägen kopplar henne. Personen i fråga går förbi och min telefon ringer. Min kära bror är på tråden.

Rätt som det är så bara brakar det till i snåren bredvid mig och vad får jag se?? Två galna älgar som är på väg ut på vägen där jag står men som tur är så vänder dom och springer längs med grusvägen där jag står. Vid det här laget är jag livrädd... vrålar i telefonen till min bror att häng kvar för jag måste springa.... gissa om jag sprang naturligtvis valde jag motsatta hållet mot älgarnas vägval.....

Efter ungefär 100 meter så inser jag att jag inte har några älgar hack i häl... vilken tur. Hundarna undrade vad som hände med matte. Eddie sprang ju glad som alltid samtidigt som han skällde.... Zyrran hakade på mig utan problem men hade av naturliga skäl lite koll bakåt........ hon verkar ställa upp på mig i krislägen *ler*

Vi fortsatte vår skogsrunda och efter ytterligare 10 minuter så svänger vi upp i terrängen igen. Kopplar loss hundarna och trivs i miljön som är underbar.   Då hör jag någon vråla: STANNA!!!!"

Jag tittar upp och får se en airendal terrier stå och blänga på oss. Kommenderade hundarna sitt och ställde mig framför. Ingen ägare i sikte förrän efter en stund. Min första tanke var: Skönt, bara en hund och ingen älg!!!

Husse hade stannat för att knyta skorna och hunden som var kopplad eftersom hon var i löp hade dragit iväg. Allt gick smärtfritt - inte ens Eddie muttrade.

När vi sen kom hem så körde Zyrran och jag lite apporteringsträning. Mycket nöjd med dagens övning. Inget tugg och inget hoppande på apporten.

Sen fixade vi lite hemma för vi väntade halva släkten då Micke-Picke-Päronpung fyllde 17 i dag:-)

Av oss fick han en vattenpipa - han är mycket nöjd.... kravet är bara att vi ska få låna den ibland:-)

Sen kan ju man fråga sig varför jag har lite älgfobi?? Titta på klippen nedan så får ni ser - älgar är inte kloka.


Kommentarer
Postat av: susanne m Big!

Kära Lena! Älgar är goda!! dock inte med ungar, du vet ju hur vi reagerar vid "utfall" mot våra barn!Läs om Loke på min blogg:) Kramiz. ses på söndag,eller hur!?







2008-09-16 @ 23:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0