Tyvärr så ...

har bloggen blivit lite lidande pga mycket hundaktiviteter. Gårdagen förgylldes av ett lydnadspass hos min instruktör. Vad allt är enkelt när man är där *ler*


Som vanligt kom jag hem med en hel IKEA-kasse som var fylld av nya tips och trix. Nu har jag 14 dagar på mig att fixa till dom små skönhetsfelen i fria följet.


Zyrran har ju dom sista gångerna när vi tränat hoppet flygit ut och när hon vänder upp så hamnar hon så långt ut åt höger sida... som har resulterat i att hon inte alltid hoppar på tillbakavägen. 


Skulle demonstrera detta - men Zyrran vet ju som sagt när hon ska sköta sig så hon visade att det minsan inte gör något om man sitter snett för är man rottweiler (och vacker) så kan man faktiskt hoppa tillbaka i alla fall!!!!!


Fick rådet att använda "target" och gissa vem som blev lycklig. När Zyrran får se plastlocket (targeten) då börjar hon ladda och mycket riktigt så flög hon ut och smackade till med tassen på locket och då kommer ju den roliga belöningen (= bollen).


Tipset blev 2 gånger med target och en gång utan target men med kommando sitt i en hel vecka.


I min värld har vi även haft ett skönhetsfel i inkallning med ställande. Men som sagt det var ju i min världJ. Zyrran stannar på kommando så grästovorna flyger......och känguruhoppet innan gör inget. Bara att jobba vidare....


Rutan kördes också där jag ska börja utöka till 15 - 18 meter och befästa ytterligare belöningen som ligger bakom rutan.


Sen kom vi till krypet. Hon har mycket fina grunder för att få ett bra kryp. Vi har inte lagt in något kommando än men det kommer om någon vecka. Skynda långsamt.


Krypövningen i går resulterade i en blå högerhand. Att sitta på knä framför sin hund med en godis i handen som man långsamt drar bakåt.... resulterar i ett par snabba slag på handen av en rottweilertass. Kör man nu kryp en stund så är man blå och även ett visst blodvite kan uppstå. Jag antar att detta är småsaker som man har glömt om ett år.....

I kväll blev det inga aktiviteter alls - jag fick jobba längre än vanligt och sen skulle yngsta sonen ha kläder, så det va bara att åka och handla. Kvällen kommer att gå i "Soffans" tecken och ryggläge:-)


I morgon är det bevakningsträning i Södertälje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0