Lyckad träning

I söndags jobbade jag och Kenneth på tomten. Hundarna var med oss hela tiden och hjälpte till så gott dom kunde:-)

I går så var det träning med Sussie och Maria. Vi började med att ställa ut en massa rutor på planen där man kunde skicka från olika håll. Belöningar gömdes och så satte vi igång. Jag tog Eddie först och startade med fritt följ. Vid minsta pip eller gnäll så blev det passivitet. Har har förmågan att "låta" vid sidoförflyttningar och vändingar. När det kändes bra så tog vi ett par rutor. Nu fick han lov att vara fokuserad för att kontrollera vilken rutan jag ville att han skulle springa till. Eftersom belöningen ligger dold (med lock på burken) så syns det att det är rutan han letar efter och inte target eller belöning. Sen blev det fritt följ igen och så här varvades momenten och som slutbelöning fick han kvällens mat:-)

Jag kör samma variant hemma med honom nu, pip, skall eller gnäll = ligg still tills du är lugn..... Känner att jag har fått lite betalt för jobbet eftersom han var knäppstyst i bilen när jag körde Zyrran.

Zyrran jobbade bra och hon hade stora förväntningar på slutbelöningen.....ett grisöra.

Jag var mycket nöjd med kvällens träning och livet blev också mycket roligare när jag hade deklarerat och insåg att det inte var så jobbigt - även om vi skulle ta upp sålda och köpta hus *ler*

Nu är det dags att sätta fart och jobba.....

Kommentarer
Postat av: marie&peg

Hej på er!!
Roligt att träffa er i går på Botkyrka,ni är sååå duktiga.
Min lilla dam tror jag tyckte det oxå eller ville hon nog träna med dig(ler) det får hon så gärna för matte.Själv åker jag till Vadstena kloster i helgen och bli nunna med tokiga golftjejer.Mycke god mat o dryck o självklart bra golfspel!!!
Vi hörs säkert innan
Ha det så gott kram Marie

2008-05-06 @ 14:48:06
URL: http://hem.bredband.net/b381531/
Postat av: Lena

Det var skitkul att du kom ner. Peg är en liten glad filur *ler*. Ge henne en stor kramis och lite köttbullar från mig.

//Lena

2008-05-06 @ 21:05:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0