Umgänge med en hoffe

Igår var det en lugn hemmakväll för hela familjen. Micke har i alla fall börjat äta och vara vaken längre stunder.

I morse stack jag och Zyrran iväg till Haninge för att utvärdera spårskogen hemma hos Erica och Zeb. Zyrran fick för första gången hälsa på en livs levande katt. Hon var väldigt nyfiken men absolut inte tuff:-) Kaj är som sagt hundvan och hanterade situationen med ett imponerande lugn. Zebbe ville att Zyrran skulle ägna mer tid åt honom än katten - för nu kan vi leka sa han. Men Zyrran knatade vidare till hönsgården och tittade till dom för att sen smaka lite på hönsbajset *mums*.

image85

Efter en kort promenad som var fylld av två vilda lekande hundar så var vi framme. Vi gick och la våra spår och när detta var klart så körde vi uppletande. Det här var kul sa Zebbe. Rätt som det var så kom det en rottweiler inspringandes i rutan....... Oj, sa jag - hon drog nog av kopplet. Det var min första tanke eftersom jag hade glömt hennes koppel men hade Eddies extrakoppel i ryggan. Går upp för att sätta fast henne igen och konstaterar att kopplet var inte av men haken var söndersliten!!!

Lånade Zeb´s koppel och satte fast henne i en stadig björk och så jobbade vi vidare med Zebbe. Återigen så kom en rottweiler farande rakt in i uppletande rutan och ansåg att hon var mycket bättre än Zebbe, snodde föremålet och kom in med det!!!

Hjälp, hade hon dragit av Zebbes koppel.... efter en kontroll så insåg jag att kopplet var helt med ringen till halsbandet saknades....... Uppbunden blev hon igen och nu satt hon fast:-)

Efter Zebbe kördes Zyrran i uppletandet och hon fick 4 föremål. Första gången går hon ut på djupet men sen blir det svårare. Men vi jobbar vidare *ler*.

Erica gick och tog spåret med Zebbe medans jag var kvar med alla sakerna. Sen tog jag och förberedde Zyrran och sen satte hon fart. Jag märker som sagt skillnad på henne om vi kör uppletande först - hon lite mindre fokuserad. I dag hade jag lagt ut många pinnar för det är där fokusen ligger. Hon jobbade bra lilla tjejen och vissa pinnar tog hon upp, några nosade hon på och jag tror det var en hon gick över totalt utan markering. Det var ju inte bara Zyrran som var trött efter spåret - jag var helt slut eftersom många pinnar betyder många "lekstunder". Dessutom gick Erica med i spåret och peppade och hejade på vid leken och då ger man ju det där lilla extra:-)

Vi avslutade med att gå hem genom skogen och "alla" berg - här fick benen jobba vill jag lova. Stora kängor och ryggsäck är tungt för en kvinna över 40 i kombination med uppförsbacke:-)Jag tror det är dags att börja löpträna så man får upp kondisen.

Nu ska jag hälla upp ett glas vin och bara vara - vi får väl se hur lång tid det tar innan jag somnar på soffan!

image84

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0