Ringträningen inställd

image96Ställde in ringträningen idag eftersom jag kände att det var för tidigt med att belöna med en massa godis efter hennes maghistoria. Valde att åka till Botkyrka för att köra lydnad istället. Belöning med boll går också jättebra:-)

Startade med Eddie. Valde momenten inkallning, rutan, apporteringsdirigering. Det är dom momenten han bygger upp stress och inte lyssnar på vad jag säger. Jag har slutat med jubel och överdriven glädje när han gör rätt. Lugna ord och en liten levergodis istället. En tjuvstart från konen till rutan var den enda missen idag och om det beror på mig eller hunden vill jag ha osagt.

Kändes så bra med Eddie. Han var fokuserad även under uppvärmningen som blev fritt följ. Positionerna blev bättre och bättre och framför allt betydligt bättre än i måndags. Det var med ett leende jag satte in honom i bilen efter en timme - och ärligt talat så var det längesen jag kände mig så nöjd med hans träning.

Sen var det Zyrrans tur. Bytte plan eftersom det fanns ekipage jag inte litade på sen tidigare erfarenhet. Det sista jag vill ha är en dålig erfarenhet på träningsplanen. Zyrrans ingång blir bara bättre och bättre, hon släpper inte fokus och har stor förväntan. Jag ser hur hon verkligen jobbar för att komma in rätt  och vad stolt hon blir när hon lyckas.

Ställandet är en rolig lek och hon gör det bra:-) Svansen går i 180 och ögonen bara skriker ut "mera". Inkallningen var inte heller några problem - hon kommer med bra fart, jag kastar bollen bakåt och hon drar förbi för att hämta bollen och kommer tillbaka för att avlämna *ler*.

Rätt som det är så ser jag hur Zyrran stannar upp när hon har hämtat bollen. Följer hennes blick och vad ser jag i hörnan av apellplanen? En harpalt!!!!

Jag han bara tänka tanken: Jobba för i h-e Wilhelmsson - började jobba för att få hennes uppmärksamhet och framför allt att hon skulle komma, kändes som en evighet (5 sekunder), till slut så kastar hon sig om och kommer med bollen och en blick med stor förväntan...... shit - jag vann över harpalten *segerdans*

Fick hjälp med budföringen och den blev riktigt bra. Den här gången så stannade hon inte hos mottagaren utan väntade på kommando och rusade tillbaka till mig. Även om man är vacker så kan man lära sig:-)

Hoppet går också framåt. Hon vet att när hon hoppar så kommer bollen så nu kan jag sätta henne snett framför och även ställa mig själv snett och hon missade inte en enda gång.

Sen gick vi upp i stugan och tog en fika. Köpte även regelboken för Bruksproven - bra att ha hemma. Visst kan man ladda ner den från nätet men då har jag massa lösblad och hålla reda på. Zyrran flörtade med alla och talade om för dom att  "jag vet att du har godis i fickan".  Jag är nöjd med kvällen och det är hundarna också.

Kommentarer
Postat av: Kristiina

Hmm ....kan det vara ett vallhundsproblem det där med uppvarvningen ???? Lilo är likasamadan =) i samma moment...
Ha det så skönt i vårvärmen =) vi är väl där om några månader *skrattar*

2008-02-21 @ 10:09:44
URL: http://puli.blogg.se
Postat av: Anonym

Visst är det kul med vallhund:-)

//Lena

2008-02-21 @ 11:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0