Ringträning, lydnad och bevakning

Gårdagens höjdpunkt startade när jag kom ner till Botkyrka BK efter jobbet. Det är ju dax att jobba upp lydnaden i appellen inför Rottis SM i mitten av september.


Vi började med FF och hon är mycket säkrare på sina vänstersvängar nu än förra veckan. Arbetet med att hon inte ska tappa kontakten med mig fortgår och jag kan även se en förbättring där. Hon dippar inte lika ofta med huvudet vid starterna.


Sen var det dags för "Framförgåendet". Belöningarna hade jag lagt ut innan Zyrran kom ut ur bilen. Eftesom hon förra gången dippade ner nosen och började spåra på planen så hade jag varit ännu listigare den här gången *ler*. Jag tog stora omvägar runt planen när jag lade ut och gömde godisburkarna. På kommando "före" gick hon ut jättefint och efter ordet "stanna" så kom belöningen och hon visste vad hon skulle leta efter.


Jag körde fram och tillbaka flera gånger och på vissa sträckor kom även hennes boll farande över huvudet som överraskningsbelöning.


Lyckades även få tag i en mottagare till budföringen. Den här gången körde vi utan godis och det gick kanonbra. Mottagarna ser lite förskräckta ut när hon kommer dundrande i 180 men än så länge har hon inte vält någon mottagare.


Efter en en paus på 30 minuter så kom min nyfikenhet in igen så jag startade om med FF och följde genast upp med framförgåendet. För att se om hon hade koll på läget så valde jag att köra framförgåendet på en helt annat del av planen och det gick mycket bra.


Fortsatte sen med inkallning, läggande under gång och apportering. Även en platsliggning med avstånd över 30 gick bra.


Efter Zyrrans drillning så plockades Eddie ut ur bilen. Han fick rutan, apporteringsdirigeringen,  fjärren och FF. Idag hade sheltien med sig hjärna nästan hela tidenJ


Känslan när jag satt i bilen på väg hem är obeskrivbar. Zyrrans appelllydnad kändes så underbar och samarbetsviljan gav mig rysningar och även en hel del pirr i magen. Att sen Eddies lydnad också var lyckad gjorde ju inte saken bättre.


Hemma satte jag fart med lite pyssel i trädgården samtidigt som jag lagade mat till barnen. Lotta J kom sen och vi satt på uteplatsen en stund innan vi stack vidare till Flempan för ringträning. Jäklar vad hon går igång..... dom första halva varven försöker hon gräva sig fram men när hon väl går över i trav så blir det kanon.


Har nu anmält mig till en Handlerkurs på 4 tillfällen i Täby. Där kommer det att petas lite mer på detaljer och även en del anatomi. Det är bara att hoppas på att vi kommer med.


Nu är jag nyss hemkommen från Bevakningskursens på Södertälje BK. Jag åkte lite tidigare så jag kunde köra igenom appellen med Zyrran. Framförgåendet gick kanonbra och idag hade jag inga belöningar utlagda utan då och då när hon gick bra så kom bollen flygande över huvudet.


När det gällde bevakningen så fick hundarna fick ligga i basen och vi tvåbenta fick börja träna på förberedelserna inför patrullstigen. Rutiner och tecken och det är ju en del att tänka på. Ser fram emot lördagen då vi ska starta spårträningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0