Årets första Elittävling

Igår åkte jag och hundarna till årets första lydnadstävling. Eddie skulle startas och det var med blandade känslor efter lördagens genrep.

Vi var 9 st i elitklass och vi gick ut som nr 3. Jag var ärligt talat lite nervös eftersom ekipaget före oss hade fått gult kort redan på platsliggningen. Eftersom Eddie har en förmåga att skälla, pipa och låta så var jag beredd på att vi kunde åka på rött kort. Men det var ju bara att ta tjuren vid hornen.

Fritt följ gav oss en 9:a och han kändes lugn och fokuserad.
Dumrutan en 8:a - avdrag för segt sättande och läggande.
Inkallning en 8:a - avdrag för dk vid nedläggande och segt läggande.
Rutan gav oss en 0:a eftersom han gick ut till konen, på kommande drog han ut till rutan för att där vända och springa till baka till konen???? Helt klart en ny variant:-)
Apporteringsdirigering gav oss en 6:a - han var påväg att ställa sig vid "stanna-skylten" (som jag befarade) men där vände han snabb och jag gav honom ett apportkommande till. Han tog i alla fall rätt apport:-)
Hoppet-apport gav en fin 10:a
Vittringen 0:a eftersom han tar rätt pinne utan tveksamheter, spottar ut den för att dubbelkolla.........
Fjärren 7:a avdrag för pip och framflyttning.

Summan blev 202 poäng och jag kunde i alla fall känna mig nöjd med årets första tävling. Nu kör vi på DM den 3 maj.

När tävlingarna var över så fick Zyrran gå 1:ans program - vi blev dirigerade av Lotta/Elexa. Återigen så höll hon programmet utan belöning mellan momenten.... hon vet att bus och lek kommer efter hoppet:-) Har ju planerat in hennes start den 9 juni men förmodligen så löper hon då så jag får se om jag kör henne innan eller efter. Kul ska det bli i alla fall:-)

Kommentarer
Postat av: kristiina

Ja, det tar sig =)synd på nollorna bara, jag lovar att vi inte kommer att utgöra något större hot på DM , ha ha , vi testar att vila oss i form o bara tänka tävling , jag tror inte riktigt på det ....gör du =)

2008-04-21 @ 14:07:39
URL: http://puli.blogg.se
Postat av: Lena

Både ja och nej *ler* Det kanske är en variant man borde prova på:-)

//Lena

2008-04-21 @ 16:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0